Julhandel online

Rekordstor julhandel online

Ny undersökning visar att julhandeln i e-butiker aldrig varit större än julen 2012.

17 januari 2013

Det är Posten som tillsammans med TNS SIFO har genomfört en undersökning om hur konsumenter har handlat julklappar. Undersökningen visade att cirka 40 procent av Sveriges konsumenter e-julhandlade inför julen 2012 och i genomsnitt spenderat 1494 kronor på julklappsinköp på nätet. Det innebär en julhandel online för 4,7 miljarder kronor, en ökning med 33 procent jämfört med förra julen.

Utöver detta har Postens brevbärare och ombud aldrig tidigare lämnat ut så många e-handlade julklappar till svenska folket som julen 2012. Under december ökade mängden paket relaterade till e-handeln med 30 procent jämfört med året före, och även mindre paketen som brevbärarna kan dela ut ökade med 15 procent.

Den populäraste e-handelsprodukten var böcker vilket 35 procent av e-julhandelskonsumenterna handlade, medan andra populära produkter var kläder (22%), filmer (19%), hemelektronik (17%) och leksaker (15%).

Kanske är du intresserad av...