Livsmedel online

Matexplosion på nätet

Allt fler vill handla sin mat från datorn visar ny undersökning.

4 november 2014

Mer än var femte svensk handlar i dag mat på nätet. I Svensk Digital Handels rapport Digital Mathandel svarar 22 procent av de tillfrågade att de handlat mat på nätet under det senaste året. De främsta skälen till att handla mat digitalt uppger konsumenterna vara bekvämligheten, utbudet och tidsbesparingen.

Rapporten visar att livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 32 procent under andra kvartalet 2014 jämfört med samma period förra året. Under tredje kvartalet i år ökade den digitala livsmedelsförsäljningen med 46 procent jämfört med samma period förra året. I statistiken ingår även färdiga middagslösningar (så kallade matkassar).

Livsmedelsförsäljningen på nätet kan delas in i tre koncept: den fullsorterade dagligvarubutiken, färdiga middagslösningar, och butiker som är specialiserade på enskilda sortiment eller livsmedel. Tidigare år har de färdiga middagslösningarna varit de mest populära bland konsumenterna, men det senaste året gick de digitala matbutikerna om i popularitet. Snabbast i den snabbväxande branschen växer Mathem.se med 64 procent jämfört med 29 procent för färdiga middagslösningar.

  • Konsumenterna blir överlag allt mer vana vid att handla på nätet, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel. Har man en gång börjat handla mat på nätet så är sannolikheten stor att man som konsument fortsätter, menar han.

Kanske är du intresserad av...