Trassliga avtal

Konsumenter ska få begripliga avtal

PTS vill ha tydligare avtal för telefoni och bredband.

30 januari 2013

Post- och telestyrelsen (PTS) vill att telefoni- och internetleverantörers avtal med konsumenterna ska bli tydligare. Operatörerna måste bli bättre på att förklara för konsumenterna vad som verkligen ingår när man köper telefoni och bredband. PTS har nu skickat förslag till nya regler på remiss som stället högre krav på företagen att förse konsumenter med tydlig information som gör det enkelt att se vad som ingår i ett avtal och hur det fungerar, till exempel vilken hastighet man kan få på dataöverföringar och om man kan använda internettelefoni.

– Vi ser det här som ett viktigt verktyg i vårt arbete för ett öppet internet. Vi vill se tydligare information om eventuella begränsningar i bland annat bredbandsabonnemang. Då blir det lättare för konsumenterna att välja abonnemang där de kan använda alla typer av tjänster, säger Anna Montelius, jurist på PTS.

PTS har nu skickat föreskrifter och allmänna råd om innehåll i avtal på remiss. Operatörerna och andra remissinstanser har nu fram till och med den 25 februari att lämna synpunkter. De nya reglerna väntas träda i kraft i sommar.

Kanske är du intresserad av...