Digital julhandel

Julklappar online

E-barometern tar tempen på julhandeln och digital julhandel är hetare än någonsin.

9 november 2015

E-barometern är namnet på en undersökning som görs av PostNord i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research och bygger på data som samlas in från nästan 400 företag och över 1 100 konsumenter i olika åldrar. Enligt e-barometern uppskattar svenska konsumenter att de kommer att handla julklappar för ungefär 20,5 miljarder i år, vilket är en ökning med två miljarder. En fjärdedel av dessa kommer att köpas på nätet, och julhandeln kommer att smygstarta tidigare digitalt. Dels beror det på att konsumenterna i allt högre utsträckning upptäckt hur smidigt det är att handla över nätet med också för att allt fler företag hakar på trenden med "Black Friday" och "Cyber Monday", helger som av tradition infaller i samband med Thanksgivingfirandet. Av de konsumenter som e-barometern tillfrågat kommer fyra av tio att göra sina julklappsinköp före december. Men då ska man ha i åtanke att ungefär 30 procent svarade att de inte visste om de skulle handla julklapparna över nätet, vilket betyder att siffran kan bli betydligt högre.

Kanske är du intresserad av...