Pensionär handlar

Fler äldre i e-butikerna

Allt fler pensionärer handlar online.

8 oktober 2013

Det är inte bara yngre som tycker om att handla på internet. Enligt statistik från betallösningsföretaget Klarna växter antalet kunder i gruppen 65+, de så kallade silversurfarna, mer än dubbelt så mycket som andra åldersgrupper. Sedan 2012 har konsumenttillväxten varit 42 procent.

Däremot skiljer sig köpbeteendet jämfört med andra kundgrupper. Sex av tio inom åldersgruppen är män, och de populäraste produktkategorierna är hälsa & skönhet följt av elektronik. I andra kundgrupper är det kläder & mode samt fritid och idrott som är de dominerande kategorierna. Statistiken visar även att pensionärsgruppen oftast handlar mellan 15.00 och 18.00 på vardagar, medan yngre gör de flesta inköp på söndagar.

  • Det är fantastiskt att se att denna grupp tar ett större grepp om internet med alla de fördelar som det innebär. Jag ser stora fördelar för alla inblandade, de handlare som kan nå ut till en stabil, attraktiv grupp och Silversurfarna som kan dra nytta av den bekvämlighet och bredd som e-handeln erbjuder, säger Fredrik Lennström som är e-handelsexpert på Klarna.

Kanske är du intresserad av...