Yahoo

Yahoo!s uppgång och fall

De var störst på internet och tackade bland annat nej till att köpa Google. Nu har de sålts för en bråkdel av vad de en gång var värda. Här är historien om Yahoo!.

11 augusti 2016 av Emil Maischnack Jensen

I slutet av 90-talet var Yahoo den tidens Google. Kungen på internet. När företaget var som störst värderades det till 125 miljarder dollar. Allt gick som smort.

Sedan sprack IT-bubblan. Yahoo överlevde, men lyckades alltid få fast mark under fötterna igen. Brist på visioner, många olika chefer som kom och gick, missnöjda investerare och - enligt vissa åsikter - oturen att aldrig ligga rätt i tiden, var orsaker till att kungen föll från sin tron.

Tackade nej till att köpa Google

Yahoo fick ett erbjudande att köpa sin lillebror Google redan innan Google hade börsnoterats, för vad som var näst intill växelpengar, men man tackade nej till affären. Ett tag senare fick Google rejält med luft under vingarna, medan Yahoo såldes till den amerikanska telegiganten Verizon för nästan samma summa som Yahoo kunde ha fått betala för Google - ungefär fem miljoner dollar.

Vi har tittat på Yahoos uppgång och fall, och du kan se de avgörande ögonblicken på tidslinjen här under:

Kanske är du intresserad av...