Chrome stoppar irriterande reklamsätt

Googles webbläsare Chrome får nya funktioner för att göra reklam på internet mindre irriterande.

© Shutterstock

Google vill inte att vi ska irriteras av reklam

Den nya uppdateringen av Google Chrome stoppar irriterande sätt att visa reklam på internet.

25 januari 2018 av Peter Skovbjerg Jensen

När du vill spela upp en video öppnas ett poppuppfönster i stället. Du stänger fönstret och försöker igen, men den här gången skickas du vidare till en webbsida som gör reklam för något. Efter tre-fyra försök får du äntligen de videon.

Den här typen av situationer blir allt vanligare på internet och det spelar allt mindre roll om man har någon reklamblockerare (ad blocker) installerad.

Nu säger Google stopp. I nästa version av webbläsaren Chrome fokuserar Google på att stoppa irriterande reklam. Webbläsaren kommer att blockera reklamens försök att omdirigera användaren till andra webbsidor eller att öppna poppuppfönster.

Den nya versionen blir tillgänglig för Android inom ett par veckor och kommer därefter att släppas till Windows.

> Läs mer om Google Chrome

Efterlängtade förbättringar

I nya Chrome (version 64) finns det även en annan efterlängtad funktion. Det går nämligen att göra en webbsida tyst permanent.

Om exempelvis Facebook spelar upp ljud mot din vilja finns det inställningar i Chrome version 64 för att göra Facebook tyst.

De nya inställningarna är en del av Googles försök att göra reklamen på internet mindre irriterande för användarna.

> Just nu får du 2 nummer av PC-tidningen hem i brevlådan, full åtkomst till Fördelszonens 300 kontrollerade program och en läcker powerbank för att ladda upp mobiltelefonen för endast 59:50 kronor. Du sparar 407 kronor.

Kanske är du intresserad av...