Adblocking

Vanligt blockera reklam på webben

Intäktsbortfall kan tvinga fler webbplatser att ta betalt för innehåll.

24 september 2013

Många webbplatser som erbjuder sina besökare gratis innehåll finansieras med intäkter från reklam på webbplatserna. Nu visar en undersökning gjord av analysföretaget Karlsson & Hall att en femtedel av alla annonser på internet aldrig når sina tilltänkta mottagare, efter mer än var femte surfare använder så kallade reklamblockerare i sina webbläsare för att filtrera bort reklam.

I undersökningen tillfrågades 1032 personer från hela Sverige i åldrarna 15 till 70 år om de använder reklamblockerare i sina webbläsare, och 21,4 procent svarade ja på den frågan. Undersökningen visade även att män använder reklamblockerare i större utsträckning än kvinnor - hela 29,5 procent av männen jämfört med 12,9 procent av kvinnorna. Var i landet de tillfrågade bodde visade sig inte ha någon betydelse för resultatet, däremot att det är vanligare ju yngre man är. 38,8 procent av de tillfrågade i åldersgruppen 15-22 år blockerar aktivt reklam.

De ekonomiska konsekvenserna av reklamblockeringen kan bli att många webbplatser som idag erbjuder gratis innehåll och finanseras via reklam, kan tvingas införa betallösningar för att kunna överleva.

Kanske är du intresserad av...