Bredbandskollen

Stora skillnader mellan löfte och verklighet

Hastigheten på bredband håller inte måttet i en fjärdedel av fallen i visar en stor europeisk undersökning. I Sverige är det nästan en tredjedel som får långsammare bredband än vad de betalar för.

3 juli 2013

I en stor europeisk undersökning visar det sig att knappt tre fjärdedelar av konsumenterna får den hastighet de faktiskt betalar för. I Sverige ligger motsvarande siffra på 68,6 procent, vilket är under det europeiska genomsnittet på 74 procent.

Forskningen visar att upp till 41 procent av abonnenterna hävdar att deras nedladdningshastighet inte motsvarar den som står i deras avtal, och nästan hälften av de europeiska abonnenterna hävdar att de ibland har svårighet att få tillgång till innehåll på internet på grund av otillräcklig kapacitet. Resultaten baseras på den prestanda man lyckats uppmäta under toppbelastningsperioder, det vill säga mellan 19 och 23 på vardagar. Detta är den första undersökningen som genomförts på samma sätt i samtliga EU-länder samt Norge och Island.

Du kan själv kontrollera om din leverantör håller vad de lovar genom att surfa in på www.bredbandskollen.se som är ett konsumentverktyg avsett att hjälpa bredbandskunder att utvärdera sin bredbandsuppkoppling. Bakom Bredbandskollen står .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur), en oberoende allmännyttig organisation som verkar för en positiv utveckling av Internet i Sverige.

Kanske är du intresserad av...