Google Chromecast och Google Home försämrar internetanslutning på grund av ett fel.

Google Chromecast och Google Home försämrar internetanslutning på grund av ett fel.

© Shutterstock

Google-produkter kan försämra nätverket

Ett fel i Chromecast, Google Home och andra Google-produkter kan överbelasta nätverket och vissa fall stänga ned det helt.

17 januari 2018 av Peter Skovbjerg Jensen

Om du använder Googles hårdvaruprodukter och har upplevt att nätverket blir instabilt eller kanske slutar fungera, så finns det en förklaring.

Det visar sig nämligen att ett fel i flera av Googles produkter gör att trådlösa nätverk kan överbelastas.

I vanliga fall skickar liknade produkter ut små paket till routern ungefär var tjugonde sekund för att hålla kopplingen i gång. Felen i Googles produkter gör i vissa fall att de skickar 100 000 paket på samma tid när produkten startas, vilket gör att nätverket kan överbelastas.

Det är långt ifrån alla som upplever problemet. Om du använder någon av Google hårdvaruprodukter och inte märker att nätverket störs, behöver du inte tänka mer på det.

> Just nu får du 2 nummer av PC-tidningen och en elegant Bluetooth-högtalare för endast 59:50 kronor. Du sparar över 400 kronor.

Lös problemet

För närvarande har Google ingen lösning på problemet. En talesperson för företaget säger till mediet Engadget att Google känner till felet och att det arbetar för att lösa det.

Flera routertillverkare har dock redan reagerat och skickat ut uppdateringar till de fasta programmen i sina produkter, så kallad firmware. Uppdateringarna om inte löser, så i alla fall begränsar problemen. Den som upplever problem med nätverket när Googles produkter är inblandade bör alltså uppdatera sina routrar.

Om det inte finns någon uppdatering till din router får du i förekommande fall koppla bort Googles produkter tills det finns en uppdatering till dem.

Kanske är du intresserad av...