Instagram policy

Instagram i blåsväder

Facebookägda fotodelningstjänsten får kritik för policy.

19 december 2012

Det var när Instagram gick ut med sin nya policy som användarna började rasa emot företaget. Med det nya avtalet skulle det nu skulle bli fritt fram för fotodelningstjänsten, och dess ägare Facebook, att sälja användarnas bilder vidare, utan att betala ersättning till dem som faktiskt äger bilderna till att börja med. Många reagerade med att radera sina bilder och avsluta sina konton. En av dem var National Geographic som i ett meddelande skriver att "@NatGeo slutar att lägga ut nya bilder på Instagram. Vi är mycket oroade över den riktning som den nya föreslagna policyn är på väg och om den kommer att genomföras kan vi komma att avsluta vårt konto." Den nya policyn var tänkt att börja gälla från och med den 16 januari nästa år.

Nu svarar grundaren Kevin Systrom att avsikten aldrig var att sälja användarnas bilder vidare, och att avsikten var att testa nya annonsformer. Nu ska policyn skrivas om så att det ska bli tydligare vad de menar. Dina bilder kommer dock även i fortsättningen att kunna dyka upp i reklam och sponsrade annonser i Instagram, eftersom det fortfarande är tänk att policyn ska ge Instagram användarnas godkännande "att tillåta annonsörer att betala Instagram för att få visa dina poster som en del av sponsrade annonser – i Instagram". Vilket på ren svenska betyder att dina bilder fortfarande kan dyka upp på andra håll i Instagrammiljön när du godkänt den nya policyn, men de kan inte säljas.

Hela Instagrams policy hittar du här.

Kanske är du intresserad av...