Ehandel

Handla säkert på nätet

Checklista för en tryggare handel över nätet.

15 april 2014

Det dyker upp nya bedragare på internet fortare än maskrosor i gräsmattan, men det finns några knep du kan ta till för att snuva buset på pengarna. Det räcker inte att kolla om hemsidan är snygg och rättstavad, i dag behöver man veta mer än så. Har företaget någon kundtjänst och några fungerande rutiner för returer och klagomål? Seriösa företag har en fungerande kundtjänst som är lättkontaktad och som lämnar tydlig information. Är företagets namn, gatuadress, e-postadress, telefonnummer samt det land där företaget finns, utsatta på webbplatsen? Om uppgifterna saknas i sin helhet eller delar av dem kan det vara en idé att överväga ett annat företag. Du kan även ta hjälp av Konsument Europas shoppingassistent för att ta reda på mer om företaget på adressen se.theshoppingassistant.com.

Var uppmärksam på ovanligt generösa erbjudanden, verkar det för bra för att vara sant är det vanligtvis det. Kontrollera att företaget har en personuppgiftspolicy, hur lång leveranstiden är och om priset är angivet inklusive porto och expeditionsavgifter. Du har alltid 7 dagars ångerrätt inom EU men kontrollera vilka kostnader du måste betala.

Läs mer om trygg handel på Konsumentverkets hemsida.

Kanske är du intresserad av...