Google bygger in annonsblockering i Chrome
Ny funktion från Google kan förändra internet för alltid © Google

Google bygger in annonsblockering i Chrome

Google vill bekämpa dålig annonseringskultur på webben, till exempel poppuppfönster och självspelande videor, med en ny annonsblockerare i företagets webbläsare Chrome

5 juni 2017 av Emil Maischnack Jensen
Stora delar av innehållet på internet finansieras av reklam, men det är stora skillnader mellan hur företagen väljer att visa reklamen för besökarna.

Vissa försöker fånga användarnas uppmärksamhet med poppuppfönster och videor som börjar utan förvarning eller som låser skärmen i några sekunder för att tvinga besökarna att titta på reklamen en stund innan de kommer åt den egentliga webbsidan. Andra är lite mjukare och visar reklam på sätt som inte stör användarna när de surfar.

Google blockerar reklam i Chrome

Google har med sin Better Ads Standard länge förespråkat mindre störande reklam. Nu vill företaget se mer av annonser som inte tvingar sig på användarna, allt enligt vad de skriver i ett blogginlägg. Google bygger därför in annonsblockering i Google Chrome för att automatiskt sortera bort reklam som är irriterande till förmån för reklam som, enligt Google, är okej.

Lanseras nästa år 2018

Sökgiganten dominerar annonsmarknaden på internet och vill nu belöna reklam som inte stör företagets kunder, det vill säga alla som söker med Google och använder exempelvis Gmail. Google vill att mer framtida reklam ska följa företagets riktlinjer om bra annonsering på webben.

Enligt Google är en annan avsikt med det nya tillägget till Chrome även att få bort andra annonsblockerare som stoppar alla former av reklam.

Enligt planerna kommer Googles annonsblockerare under första kvartalet 2018.

Kanske är du intresserad av...