IT-supporten svarar på dina frågor

Här är fem råd som du bör följa när du ringer till IT-supporten

© Shutterstock

Fem råd till dig som ringer IT-supporten

När internet inte fungerar, eller allting bara går extremt långsamt, kan du behöva hjälp av IT-supporten. Här är fem saker som du bör kontrollera innan du ringer.

7 juli 2017 av Christian Slot

När du ringer in till supporten, till exempel hos din internetleverantör, kommer du i kontakt med en person hos IT-support.

Men det är inte alltid lätt att prata samma tekniska språk.

Därför får du här fem goda råd från IT-supporten på sådant som du bör kontrollera innan du sliter åt dig telefonen för att skälla ut internetleverantören för att de har så långsamt internet, eller för att internet inte fungerar.

Det sparar inte bara tid åt dig och ser till att du kan få hjälp snabbare, det kan till och med göra så att du får bättre hjälp eftersom du är förberedd.

Så här förbereder du dig innan ditt samtal med IT-supporten:

1. Finns det några generella problem?

Kontrollera om det finns några inrapporterade problem i ditt geografiska område på företags webbplats.

Det kan innebära att du inte ens behöver ringa.

2. Försök att starta om…

Om uppkopplingen till internet är långsam eller inte inte fungerar alls bör du börja med att starta om både datorn, modemet och routern (möjligtvis är routern och modemet samma enhet). 

Det kommer att vara en av de första sakerna som supporten frågar om, så du kan lika gärna göra det innan du ringer.

3. Pröva med en sladd - och en annan dator

Om det är den trådlösa uppkopplingen som inte fungerar, kontrollera alltid med en nätverkssladd innan du ringer. 

Detta för att kontrollera om det är internet ditt lokala trådlösa nätverk som krånglar. 

Om du har möjlighet, testa även uppkopplingen med en annan dator. Det kan även vara din dator som är skyldig till problemen.

4. Har du testat din hastighet?

kontrollera hastigheten på din internetuppkoppling mot tjänsten bredbandskollen.se. Och använd en nätverkssladd! 

På så sätt kan du få reda på om du får hastigheten som du betalar för.

5. Prata lugnt och vänligt

Det är otroligt frustrerande när tekniken trasslar, men det är inte människan på andra sidan telefonlinjen som är den som har orsakat problemen. Försök att ta det lugnt och vänligt - gör du det har du störst chans att få bästa möjliga hjälp, och det är ju det du vill ha.

Läs mer om hur du kan få ett bättre trådlöst nätverk i PC-tidningen 11/2017, där du även kan läsa fler goda råd från IT-supporten.

Om du skaffar en prenumeration nu kan du läsa artikeln direkt med din smartmobil eller pekdator med appen Wype. Med den kan du även läsa de senaste tio numren av tidningen.

Kanske är du intresserad av...