Facebook i dator
© Shutterstock

Facebook vill visa inlägg som betyder mer för dig

Facebook utlovar förändringar som gör att du får se mer innehåll familj och vänner. Det innebär också färre inlägg från företag.

15 januari 2018 av Peter Skovbjerg Jensen

Med över två miljarder användare är Facebook världens största sociala medie på internet. Nu har Facebook lyssnat på vad användarna tycker och reducerar därför mängden reklam och antalet inlägg från grupper i din tidslinje, till förmån för inlägg från familj och vänner.

Facebook-grundaren Mark Zuckerberg skriver på Facebook att företaget nu vill ge användarna en bättre upplevelse av tjänsten. Enligt Facebooks egna undersökningar påverkar inlägg från företag och medier oftast användarnas humör negativt. Inlägg från nära och kära har däremot en positiv påverkan.

Därför skriver Facebook nu om sina algoritmer, så att mer innehåller från familj och vänner visas medan information från företag och andra instanser får stå tillbaka.

> Läs mer om Facebook

Prioritera innehåll på Facebook

Det kommer förstås fortfarande gå att få information från företag. Facebook lovar att det precis som tidigare går att ta emot innehåll från de företag man väljer själv.

För att göra det ska du öppna företagets Facebook-sida, peka på Följ-inställningarna och välja VIsa först, vilket innebär att nya inlägg härifrån kommer att visas först på din tidslinje.

På så sätt missar du ingen information från exempelvis PC-tidningen på Facebook.

Enligt Mark Zuckerberg kommer Facebook att uppdateras senare under 2018.

Mer att läsa: Gör Facebook mer personligt

Just nu får du 2 nummer av PC-tidningen och en elegant Bluetooth-högtalare för endast 59:50 kronor. Du sparar 407 kronor!

Kanske är du intresserad av...