E-handel

E-handeln minskar

Svenskar föredrar att handla i fysiska butiker.

7 maj 2013

En ny Sifo-undersökning visar att svenskarna inte längre är lika intresserade av att handla på internet. Det är bara var femte konsument planerar att handla på nätet inom den närmsta framtiden, och 36 procent uppger att de kommer att handla mindre eller inte alls på nätet under resten av året. I stället föredrar över 80 procent av de tillfrågade att handla i fysiska butiker, om utbud och pris är detsamma som på internet. En av de vanligaste anledningarna är att man vill kunna be om råd från butikspersonal.

I ett uttalande säger Leif Liljebrunn, vd för Zetadisplay som beställt undersökningen, att "Undersökningsresultatet bekräftar den sociala aspekten av shopping hos människor. Människor handlar inte bara med ögat. Vår hörsel, doft och känsla för produkten är viktiga innan de fattar beslutet att köpa."

Att handla mat på internet är inte alls populärt, drygt 94 procent av de tillfrågade är inte intresserade av att köpa livsmedel på internet. Däremot är nästan hälften intresserade av att köpa tjänster, exempelvis resor, försäkringar och banktjänster.

En detalj som kan vara värd att ta hänsyn till är att undersökningens beställare, Zetadisplay, är ett företag som specialiserar sig på digital butiksskyltning.

Kanske är du intresserad av...