Firefox Directory Tiles

Annonskritik mot Firefox

Inbyggda annonser i webbläsaren inte uppskattat.

18 februari 2014

Organisationen Mozillas nya annonstaktik att införa en ny typ av annonser som visar när en ny flik öppnas i webbläsaren faller inte i god jord vare sig hos användare eller hos analytiker. Det handlar inte enbart om att användare drabbas av oönskad annonsering, utan även om att Mozilla Foundation som finansierar utvecklingen av Firefox är en icke vinstdrivande organisation.

Den nya annonstaktiken i webbläsaren kallas för Directory Tiles, och innebär att varje gång en ny flik öppnas kommer annonser att visas som paneler på en öppnade sidan. Annonserna är dock tänkta att försvinna inom 30 dagar och efter hand ersättas med paneler som visar webbplatser användaren ofta besöker. Kritiken har blivit så omfattande att Mozillas styrelseordförande, Mitchell Baker, har tvingats försvara stiftelsens planer.

  • På frågan om vi bryr oss om intäkter för att kunna finansiera och underhålla Mozillas arbete är svaret ja. Faktum är att många av oss känner oss skyldiga att göra just det, skriver Mitchell Baker i sitt blogginlägg.

  • I stort sett varje gång vi pratar om våra intäkter blir folk misstänksamma. Det är dock en nödvändighet för att vi ska kunna driva projektet och erbjuda en bättre upplevelse för användarna.

Enligt Baker är tanken att pengarna inte ska komma i vägen för stiftelsens ståndpunkter, och att annonserna inte ska irritera användarna.

Kanske är du intresserad av...