Skanna med gammal multifunktionsskrivare


Min gamla allt i ett-skrivare kan inte skanna längre

En av tidningens läsare har en allt i ett-skrivare från HP som har slutat att fungera. Det går inte att använda skannern längre. Här är lösningen på problemet.

14 maj 2018 av Henning Dadkhah Rasmussen

Fråga?

Jag har en multifunktionsskrivare från HP som jag köpte 2006. Den har fungerat fint, men nu går det inte att skanna in bilder längre i Windows. Hur löser jag det?

Svar!

Det låter som om drivrutinen till skrivaren har slutat att fungera eller att det kompletta drivrutinspaketet inte är installerat. I båda fallen är lösningen att söka efter de senaste drivrutinerna på HP:s supportsida.

På supportsidan fyller du i produktens namn. Klicka på Sök och låt HP ta fram rätt drivrutiner åt dig.

Ofta är det dock så att det inte finns drivrutiner för gamla produkter till nya operativsystem. Då kan du antingen hämta de senast tillgängliga drivrutinerna, vilka i många fall kan fungera. Går det ändå inte finns det inget annat att göra än att köpa en ny skrivare/skanner.

> Fler nyheter om skrivare

Hitta aktuella drivrutiner till din skrivare

Alla tillverkare av skrivare tillhandahåller drivrutiner till sina produkter på sina hemsidor. Det vanliga är att man fyller i skrivarens namn i ett textfält och söker på webbsidan för att komma till en nedladdningssida med drivrutiner för olika operativsystem.

Lär dig mer i PC-tidningens forum

I PC-tidningens forum kan du som prenumererar på PC-tidningen ställa tekniska frågor till vår support, som tillsammans med andra läsare svarar på alla inlägg i forumet.

> Just nu får du 1 nummer och full tillgång till forumet och Fördelszonen, där du hittar långt över 300 kontrollerade och testade program för endast 29 kronor.

Kanske är du intresserad av...