PDFTop1

Spara en hemsida som pdf

Allt som du kan skriva ut i Windows 10, kan du även spara som en pdf. Så här gör du.

8 november 2016

Pdf är ett väldigt praktiskt filformat när du vill dela dokument med andra. Windows 10 har ett inbyggt verktyg för att skapa pdf-filer, det går faktiskt att spara allting som kan skrivas ut som ett pdf-dokument. Funktionen ligger nämligen i utskriftsmenyn.

Praktiskt att skicka med e-post

När du vill skriva ut något, och dialogrutan där du ska välja skrivare dyker upp, väljer du bara Microsoft Print to PDF. I ställer för att skrivas ut på den vanliga skrivaren, kommer dokumentet i stället att sparas som en pdf-fil, redo att till exempel bifogas till ett e-postmeddelande.

Du kan testa funktionen på en hemsida. När du har hittat en sida som du vill testa att skriva ut, håller du ner CTRL-tangenten på tangentbordet och trycker på P. Välj sedan Microsoft Print to PDF bland de tillgängliga skrivarna och klicka på Skriv ut.

> Läs mer om Windows 10

Kanske är du intresserad av...